ИВАН ТАБАКОВИЋ
Сликар
(Арад, 10. 12. 1898 – Београд, 27. 6. 1977)

Рођен је у Араду (данашња Румунија) 10. децембра 1898. године.  Студије сликарства започео је на Академији ликовних уметности у Будимпешти 1917, а  затим прелази  на  Краљевску академију  за умјетност и обрт у Загребу (1919). Од 1922. у Минхену похађа Академију лепих уметности и приватну Уметничку школу Ханса Хофмана, где се упознаје са Недељком Гвозденовићем.  Године 1923. вратио се на Академију у Загребу и дипломирао у класи Љубе Бабића.

Од 1924. учио је керамику код Хинка Јуна.  На Међународној изложби примењених и индустријских уметности, одржаној 1925. године у Паризу, први пут је излагао радове од керамике. Приликом боравка у француској престоници похађао је школу Grande Chaumiere.

Године 1926. запослио се као хонорарни цртач у Анатомском институту медицинског факултета Свеучилишта у Загребу. То је био период његове сарадње са Отоном Постружником – основали су приватну Слободну сликарску школу, а заједно су 1926.  у Салону Урлих  у Загребу изложили  циклус Гротеске.

Са Крстом Хегедушићем Табаковић је 1929. oсновао уметничку групу Земља, која се опирала  утицају импресионизма, неокласицизма и  указивала на тешке социјалние прилике у Краљевини Југославији.

Године 1930.  сели  се из Загреба у Нови Сад.

Напушта уметничку групу Земља 1932. године, након чега   у његовом стваралаштву наступа интимистичка и медитативна  фаза. Један типично интимистички мотив те фазе, јесте шкољка, симбол заштићености, дома Ипак, наставио је да се бави и социјалним темама. Сликао је   хронику модерног градског живота, боемије у серијама кафана.

Током тридесетих година 20. века Табаковић из Новог Сада путује у Загреб и Париз, у којем борави неколико месеци (1934 –1935).

Прву самосталну изложбу  имао је 1934. године у Салону Улрих у Загребу. Исте године излаже радове са  Недељком Гвозденовићем у Уметничком павиљону „Цвијета Зузорић“ у Београду.

Оснивач је и члан групе Дванаесторица од 1937. године. Иако је на њиховим заједничким изложбама  излагао керамику, групу је  напустио већ 1938. године.

На Међународној изложби уметности и технике у савременом животу, одржаној у Паризу 1937. године, Иван Табаковић је изложио четири керамичка паноа у почасном холу павиљона Краљевине Југославије. Мотив из Средње Србије, Далматинка, Хрватско пролеће и Босански мотив  због својих великих димензија представљали су технолошки подухват, који је Табаковић остварио у сарадњи са новосадским вајаром и керамичаром Карољем Барањијем. На изложби је препознат висок домет уметничких вредности Табаковићевих радова за које је  награђен почасном дипломом и Гранд-пријем (Grand Prix)  за сликарство и керамику.

Учествовао је у оснивању Школе примењених уметности у Београду 1938. године, где је радио као хонорарни наставник. У том периоду се  нарочито окреће ведути и слика Београд – тако је настала серија мотива са Сењака. Врхунац те фазе је Мртва природа (са тањиром пасуља)  из 1940, спој интимизма и земљашког критицизма.

Табаковић је за време Другог светског рата израдио неколико слика с ратном тематиком. Његови послератни радови нису одговарали духу соцреализма.

Од 1945. до 1948. предавао је на  Ликовној академији у Београду, након чега прелази   на новоосновану Академију за примењене уметности. У почетку је предавао текстил, а затим  керамику.

Током педесетих година урадио је низ скица за керамичке тањире и редовно је излагао керамику на међународним изложбама.

Године 1954. са Недељком Гвозденовићем улази у групу Шесторица као један од оснивача.  У својим радовима Табаковић све више  показује интересовање за апстракни ликовни израз.  Другу београдску фазу његовог стваралаштва (1955–1977) карактеришу наглашена истраживања темељних принципа модернистичке слике, али и скулптуре, колажа и фотомонтаже.У том периоду настају његови циклуси: Порекло и облици ликовног изражавања, циклуси ликовних асоцијација и метаморфоза Скривени светови (1960−1968), надреалистички циклус Живот, мисли, снови (1965−1967), као и ремек-дела српске модерне –  Светло, облак, лептир (1963) и Сликарска лабораторија (1968).

За дописног члана Одељења ликовне и музичке уметности САНУ изабран је 16. децембра 1965, а  за редовног члана 27. априла 1972. године. Као  члан Уметничког савета Галерије САНУ дао је велики допринос  њеном оснивању и начину деловања. Био је аутор графичких  решења за каталоге првих изложби  и  до краја живота остао је активан у раду Галерије.

Самостално је излагао у  Београду, Загребу, Љубљани, Сплиту, Зрењанину, Суботици, , Херцег Новом, Нишу, Новом Саду,  Сарајеву и Њујорку. Поред поменутих, учествовао је на бројним групним изложбама: Прољетном салону у Загребу, јесењим и пролећним изложбама југословенских уметника у Београду, Југословенској изложби у Лондону (1930), Октобарском салону, Тријеналу југословенске уметности. Излагао је и на Венецијанском бијеналу (1968) и Бијеналу у Токију (1970).

Поред поменутог Гран Прија, за свој уметнички рад добио је велики број признања, међу којима су: Сребрна медаљу на Међународној изложби у Остендеу (1959), Златна медаља на Међународној изложби у Прагу (1962), Награда Политике (1963), Седмојулска награда (1966), Повеља поводом педесет година стваралаштва на пољу керамике Удружења ликовних уметника примењених уметности Србије (1972), Награда АВНОЈ-а (1975), Орден заслуга за народ са златном звездом (1974), Награда АВНОЈ-а (1975).

Преминуо је  27. јула 1977. у Београду.

Сматра се  једним од најзначајнијих уметника у историји српског и југословенског сликарства.

Фонд „Иван Табаковић“ основала је Српска академија наука и уметности 1982.  године ради додељивања награде за истакнута дела из свих области ликовних и примењених уметности. Награда Фонда „Иван Табаковић“  додељивана је у периоду од 1984. до 2010. године. Као наставак ове традиције, у марту 2022. године, САНУ је установила Награду „Иван Табаковић“.

Био-библиографски подаци