Саопштење ALLEA, EUA и Science Europe: О академским слободама и институционалној аутономији

Достигнућа на пољу знања, научна открића и технолошки развој кључни су за развој модерног друштва. Истраживање омогућује овакав напредак: од лекова који спасавају живот, до дубљег разумевања људског понашања и интеракцијa. Основна и примењена истраживања не само да обликују друштва широм света, већ им и доносе корист.

Међутим, истраживање може допринети успешној и одрживој будућности, само ако се спроводи у складу с одређеним фундаменталним принципима. Академској заједници потребна је слобода мишљења и истраживања како би унапредила знања, као и слобода објављивања резултата свог рада и образовања наредне генерације критичких умова. Ови принципи се сједињују у централном начелу – начелу академских слобода – које се примењује на целокупну заједницу која се бави истраживањем, образовањем и подучавањем. Институционална аутономија пропагира ово начело, штитећи високошколске и истраживачке институције од политичког и економског уплитања и омогућавајући самоуправу научне заједнице.

Било у форми националног законодавства, међународних споразума или Повеље о основним правима Европске уније, све европске земље и многе земље широм света имају правне одредбе које гарантују академске слободе и институционалну аутономију. Иако се правни инструменти разликују у погледу обима и садржаја, они одражавају заједничку посвећеност заштити ових принципа. Упркос овој посвећености, у Европи и широм света, академске слободе и институционална аутономија више се не подразумевају, што има озбиљне последице по академску заједницу, науку и друштво.

Из тог разлога Европска федерација академија наука (ALLEA), Европска асоцијација универзитета (ЕУА) и организација Science Europe (асоцијација истраживачких организација и институција које финанцирају научна истраживања), које представљају огроман део европског високошколског и истраживачког система, поново истичу да су академске слободе и институционална аутономија од фундаменталног значаја и од користи за друштво, те позивају:

  • владе и јавне органе да заштите академске слободе и осигурају институционалну аутономију високошколских и истраживачких институција, обезбедјивањем јасног и доследног регулационог оквира, уздржавањем од уплитања у њихове унутрашње послове и учествовањем у сталном узајамном дијалогу утемељеном на поверењу;
  • владе и јавне органе да академској заједници и студентима гарантују права која чине академске слободе, укључујући право на изражавање, мишљење, информисање и окупљање, као и права на образовање и подучавање;
  • владе и јавне органе да гарантују аутономију располагања финансијским средствима истраживачким саветима и органима финансирања и разноликост истраживачких пројеката који се финансирају; иако се финансирање може обављати по приоритетима, ниједна дисциплина као целина не сме бити искључена из политичких разлога;
  • универзитете, агенције за финансирање, академије и друге истраживачке организације да обезбеде да се свим истраживачима, наставницима и студентима гарантују академске слободе,  подстицањем културе у којој се поштује слободно изражавање и отворена размена мишљења, и заштитом истраживачке и наставничке заједнице због упражњавања академских слобода.

Организације потписнице сматрају да академске слободе и институционална аутономија не постоје зарад њих самих. Њихова је улога стимулисање високошколских и истраживачких институција да преузму своје друштвене одговорности. Академске слободе морају се уобличити у складу са строгим научним и стручним стандардима, уз поштовање права других, у складу са етичким кодексом и свешћу о утицају истраживања на људе и њихову околину. Аутономне високошколске и истраживачке институције треба да се одговорно понашају према својој заједници, јавним органима и друштву. Владе имају кључну подстицајну улогу. Верујемо да академске слободе и институционална аутономија, уз непоколебљивост и одговорност, омогућују напредовање високошколских и истраживачких институција и друштва у чијем интересу раде.